Melding incidenten personen

Inleiding

Vanaf 1 april 2011 zijn er naast de centrale MIP commissie op locatieniveau MIP commissies georganiseerd. Hierbij is zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij bestaande structuren, zoals de M&M commissie.  

Doel procedure Melding Incidenten Personen (MIP)

Het doel van deze procedure is de kwaliteit van zorg voor de cliënten en het arbeidsklimaat voor de medewerker doen verbeteren door middel van registratie en analyse van fouten, ongelukken en bijna-ongelukken, het doen van onderzoek naar oorzaken en het zichtbaar maken van trends. Op basis hiervan kunnen aanbevelingen aan de directie en het management worden gedaan. De aanbevelingen dragen bij tot het nemen van preventieve en/of correctieve maatregelen.

Uitgangspunten

Het is de bedoeling een actief preventiebeleid te voeren. Het is niet de inzet medewerkers die een melding doen te beoordelen of te veroordelen. De commissies zijn weliswaar door de Raad van Bestuur ingesteld, maar de positie is zodanig dat iedereen onbevangen zijn MIP-melding kan doen. De MIP-commissies zullen vertrouwelijk omgaan met de aangeboden informatie. De preventieve taak van de commissie komt het best tot zijn recht als alle incidenten of bijna-incidenten worden gemeld. In verband daarmee rust op iedere werknemer de plicht het incident of bijna-incident te melden.

 Gedragslijn bij niet melden

Gelet op het belang dat wordt gehecht aan een goed functionerende MIP-procedure, is de Raad van Bestuur/management bevoegd om, mede gelet op het verplichtende karakter van deze regeling, sancties in te stellen t.o.v. die medewerker die een incident of bijna-incident niet heeft gemeld. De zwaarte van deze sanctie is afhankelijk van de ernst en de consequentie van het niet gemelde incident.

Samenvattend rust op iedere medewerker de verplichting incidenten of bijna-incidenten te melden, door middel van een meldingsformulier, aan de MIP-commissie.

Begripsomschrijving

  • Calamiteit: De inspectie Gezondheidszorg beschrijft een calamiteit als volgt: niet beoogde of onverwachte gebeurtenissen bij een medische, verpleegkundige of verzorgende (be)handeling of bij toepassing van medische hulpmiddelen, apparatuur gedurende transport, diagnostiek, behandeling, verpleging of verzorging van een cliënt die tot de dood of een ernstig schadelijk gevolg voor die cliënt heeft geleid.In het kader van deze regeling wordt onder "calamiteit" eveneens verstaan: “een aan de werknemer in verband met het verrichten van arbeid overkomen ongewilde, plotselinge gebeurtenis, die tot de dood of ernstig lichamelijk of geestelijk letsel heeft geleid.” (Arbeidsomstandighedenwet 1998).
  • Voorgevallen incidenten: dit zijn incidenten die al hebben plaatsgevonden met een cliënt of medewerker waarbij al dan niet sprake is van lichamelijk letsel, of al dan niet schade van materiële of immateriële aard is ontstaan.
  • Bijna-incidenten: zijn net niet gebeurde incidenten waarbij een cliënt of medewerker betrokken was.
  • Beroepsongeval: een melding wordt geregistreerd als een beroepsongeval, als op het meldingsformulier wordt aangegeven dat de medewerker letsel heeft opgelopen.

Bovenomschreven zaken m.b.t. MIP-meldingen mag uiteraard nooit inhouden dat de verantwoordelijke lijnfunctionaris zich ontslagen voelt van de plicht tot het nemen van die maatregelen die behoren tot de normale lijnverantwoordelijkheid. Ernstige fouten, incidenten en/of ongevallen dienen daarom altijd onmiddellijk en rechtstreeks aan de leidinggevende en directie/management te worden gemeld.

In de kwaliteitswet zorginstellingen (1996) is opgenomen dat calamiteiten die een bedreiging vormen voor de kwaliteit of de continuïteit van de zorg, gemeld dienen te worden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).De directie is hiervoor verantwoordelijk.

Ernstige arbeidsongevallen, dit wil zeggen dodelijke arbeidsongevallen of arbeidsongevallen met ernstig lichamelijk of geestelijk letsel, zullen door de directie in alle gevallen worden gemeld aan de Arbeidsinspectie. (Arbeidsomstandighedenwet 1998)

Taken binnen de nieuwe structuur toegelicht

 Taken decentrale commissies

In een decentrale MIP commissie moeten in ieder geval de volgende functionarissen aanwezig zijn:

  • RVE-manager (voorzitter)
  • behandelaar
  • team/clusterleider(s)
  • secretaris [voor het verwerken van gegevens]

 

Volgens de Inspectie Gezondheidszorg (IGZ) heeft deze MIP commissie als taken;

  • het analyseren van meldingen
  • het doen van verbetervoorstellen
  • het volgen van de resultaten bij de uitvoering van deze verbetervoorstellen.

De manager is verantwoordelijk voor het afhandelen van de verbetervoorstellen. De verslaglegging is in handen van de decentrale MIP commissie.