Rapportage

Wij hebben gekozen voor het onderwerp rapportage/overdracht om  te verbeteren.

Als er een goede en duidelijke overdracht en rapportage  is, waar de feiten duidelijk omschreven zijn,  hebben wij als collega,s er baat bij dat we overal goed van op de hoogte zijn en niet veel tijd  verloren zijn in het lezen van lange, rommelige, onduidelijke rapportages en overdrachten.

En als wij goed op de hoogte zijn van wat er op de werkvloer gebeurd kunnen wij de cliënten  een goede optimale zorg  bieden

Door een duidelijke rapportage en overdracht  zijn wij op de hoogte als er iets is gebeurt en weten wat er ons te doen staat bij veranderingen

Verbeterpunt bij rapportages

 

Verbeterpunt : Duidelijke overzichtelijke rapportages en overdrachten, waardoor er minder tijd verloren gaat om te lezen en deze aan de cliënten kunnen besteden.

 

Aanleiding: Deze overdrachten duren nu te lang en worden te veel afgeweken van wat de feiten zijn. Iedereen vertelt zijn verhaal hierop.

De rapportages zijn:

  •  Onduidelijk handschrift
  • Door tijdgebrek vergeet je veel om op te schrijven omdat je pas veel later gaat rapporteren
  • Door veel interpretatie vergeet je soms belangrijke feiten
  • te lange zinnen
  • gebruik van afkortingen

 

Concrete verbeterdoel:

 

Doel: De rapportages en overdrachten zijn overzichtelijk en duidelijk met alleen feiten beschreven in een digitale versie.

 

De rapportages zijn duidelijk en overzichtelijk.

   

  • Alle medewerkers werken rapportage uit in word document (rapportage uittypen) en doen deze in persoonlijk dossier.
  • Alle medewerkers schrijven feiten op en bespreken eigen belevingen en emotie in mondelinge overdracht en vragen of geven feedback
  •  Alle medewerkers krijgen voldoende tijd na begeleiding/bezoek/incident om op een rustige plek  te rapporteren
  • Alle medewerkers maken gebruik van standaardvragen formulier